Психологічна готовність працівників сфери креативних індустрій до здійснення професійної кар’єри: зміст, структура, методики дослідження
Анотація
Вступ. Професійна кар’єра в сучасних умовах стає все більш багатогранною та, в залежності від професійної галузі, може мати свою специфіку. Сфера креативних індустрій як така, що має великий економічний потенціал та істотне значення для розвитку національної та світової економіки, є перспективною в контексті побудови професійної кар’єри працівниками.
Мета дослідження. Визначити зміст та структуру психологічної готовності працівників сфери креативних індустрій до здійснення професійної кар’єри та обґрунтувати методики для її дослідження.
Результати. У статті визначено зміст та структуру психологічної готовності працівників сфери креативних індустрій до здійснення професійної кар’єри. Детально проаналізовано її основні компоненти: а) мотиваційно-ціннісний (кар’єрні цінності, мотивація до кар’єри); б) когнітивний (розуміння цілей та завдань галузі, її престижності, інноваційності, соціального впливу, фінансових можливостей та автономності для працівників); в) операційний (кар’єрна самоефективність, кар’єрна адаптивність, кар’єрна залученість, схильність до співпраці/конкуренції); г) особистісний (креативність, професійна життєстійкість, здатність до самоаналізу). Обґрунтовано діагностичний інструментарій для дослідження визначених компонентів готовності.
Висновки. Визначені у статті підходи до змісту, структури, методик дослідження психологічної готовності працівників сфери креативних індустрій до здійснення професійної кар’єри будуть корисними для здійснення діагностичної та консультативної роботи у сфері кар’єрного менеджменту.
Посилання
2. Карамушка, Л. М., & Канівець, Т. М. (2012). Когнітивний компонент психологічної готовності студентів вищих навчальних закладів до здійснення майбутньої професійної кар’єри: рівень та чинники розвитку. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, (4), 3–13.
3. Карамушка, Т.В. (2014). Комплекс методик для дослідження соціально-психологічних чинників формування готовності аспірантів до здійснення професійної кар’єри. Актуальні проблеми психології.Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 1 (40), 129-136.
4. Карамушка, Т. В. (2015). Професійна кар’єра особистості: сутність, основні види та функції. Теоретичні і прикладні проблеми психології, (1), 181-190.
5. Кокун, О.М. (2021). Опитувальник професійної життєстійкості. Проблеми екстремальної та кризової психології. 1(1), 90-104
6. Мішина, С.В., & Мішин, О.Ю. (2019). Формування системи управління діловою кар’єрою персоналу на засадах логістичного підходу. Ефективна економіка. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.34
7. Овсяннікова, В.В. (2013). Особливості професійної кар’єри особистості. Проблеми сучасної психології, 1, 91-104.
8. Титаренко, Т.М., & Ларіна, Т.О. (2009). Життєстійкість особистості: соціальна необхідність та безпека. Retriever from http://lib.iitta.gov.ua/9065/1/Zhiznestoykost_lichnosti.pdf
9. Чиханцова, О.А. (2021). Психологічні основи життєстійкості особистості. Монографія. Київ: Талком.
10. Щурко, У. (2019). Креативні індустрії в Україні: тенденції та перспективи розвитку. Причорноморські економічні студії». 1 (48), 172-176.
11. Abessolo, M., Hirschi, A., & Rossier, J. (2021). Development аnd validation of a multidimensional career values questionnaire: A measure integrating work values, career orientations, and careeranchors. Journal of Career Development, 48(3), 243-259.
12. Day, R., & Allen, T.D. (2004). The relationship between career motivation and self-efficacy with protégé career success. Journal of vocational behavior, 64 (1), 72-91. DOI:10.1016/S0001-8791(03)00036-8
13. DiLiello, T.C., & Houghton, J. D. (2008). Creative potential and practised creativity: Identifying untapped creativity in organizations. Creativity and Innovation Management, 17(1), 37-46.
14. Dronyuk, I., Moiseienko, I., & Greguš J. (2019). Analysis of Creative Industries Activities in Europеan Union Countries. Procedia Computer Science, 160, 479-484.
15. Grant, A. M. (2001). Rethinking psychological mindedness: Metacognition, self-reflection, and insight. Behaviour Change, 18(1), 8-17.
16. Hirschi, A., Freund, P. A., & Herrmann, A. (2014). The career engagement scale: Development and validation of a measure of proactive career behaviors. Journal of career assessment, 22(4), 575-594. DOI: https://doi.org/10.1177/1069072713514813
17. Kossek, E. E., Roberts, K., Fisher, S., & Demarr, B. (1998). Career self-management: A quasi-experimental assessment of the effects of a training intervention. Personnel Psychology, 51, 935–962.
18. Lu, S., Au, W. T., Jiang, F., Xie, X., & Yam, P. (2013). Cooperativeness and competitiveness as two distinct constructs: Validating the Cooperative and Competitive Personality Scale in a social dilemma context. International Journal of Psychology, 48(6), 1135-1147.
19. London, M., & Noe, R. A. (1997). London's career motivation theory: An update on measurement and research. Journal of Career Assessment, 5(1), 61-80.
20. Maggiori, C., Rossier, J., & Savickas, M. L. (2015). Career adaptabilities scale–shortform (CAAS-SF) construction and validation. Journal of career assessment, 25(2), 312-325. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.09.003
21. Savickas, M.L. (1997). Career adaptability: An integrative construct for life‐span, life‐space theory. The career development quarterly, 45(3), 247-259.
22. Silvia, P.J. (2021). The self-reflection and insightscale: Applying item response theory to craft an efficient short form. Current Psychology, 1-11.efficient short form. DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-020-01299-7






